Terra Léger-Goodes
Mes liens avec l'Acfas
ConférencièrePrincipal secteur de recherche ou d'activité
Mes intérêts de recherche
Psychologie Psychiatrie Psychopédagogie Études féministes Eau et environnementMa formation
-
2017 - 2020Université Bishop'sBaccalauréat | Psychologie AppliquéeCanada
-
2020 - 2022Université de SherbrookeMaîtrise | Sciences de la santé - Santé mentaleCanada
-
2022 - 2028UQAMDoctorat | PsychologieCanada
Mes publications
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Herba., C. (2 février 2023). Eco-anxiety in children: development of a photovoice intervention to support meaning-focused coping. 1st Mental Health and Climate Change Alliance Summit.
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Hurtubise, K., Simons, K., Boucher, A., Paradis, P.-O., Herba, C., Camden, C., Généreux, M. (Mai 2023). Children’s Experience of Eco-Anxiety within the Family. 2023 APS Annual Convention, Washington, DC, USA.
Malboeuf-Hurtubise, C., Ayotte-Beaudet, J.-P., Ouellet-Morin, I., Côté, S., Paradis, P.-O., Léger-Goodes, T., Fuoco J. & Geoffroy, M.-C. (2023, soumis). Le programme d’intervention École à Ciel Ouvert pour favoriser la santé mentale d’élèves du primaire : Perspectives enseignantes sur l’acceptabilité et la faisabilité. Congrès de la Société québécoise pour la recherche en psychologie (SQRP) 2023.
Malboeuf-Hurtubise, C., Ayotte-Beaudet, J.-P., Ouellet-Morin, I., Côté, S., Paradis, P.-O., Léger-Goodes, T., Fuoco J. & Geoffroy, M.-C. (2023, soumis). Acceptability and feasibility of the Open Sky School outdoor education program to foster mental health in elementary school children: Teacher perspectives and survey results from a pilot study. IJERPH.
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Lefrançois, D., Gagnon, M., Herba, C., Paradis, P.-O., Éthier, M.-A. (2023, sous révision). La pertinence de la philosophie pour enfants dans la gestion de l’écoanxiété chez les enfants du primaire. GREE – Cadrage, 15.
Dionne, F., Beaudet, C., Léger-Goodes, T. & Malboeuf-Hurtubise, C. (2023, sous presse) Les interventions basées sur l’acceptation et la pleine conscience auprès des enfants et des adolescents. Dans Intervention cognitivo-comportementale auprès des enfants et des adolescents, Tome 3. Presses de l'Université du Québec.
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Mageau, G. A., Taylor, G., Herba, C., Chadi, N., Lefrançois, D. (2023). Virtual art-based interventions for children during COVID-19: Comparing mindful mandala and emotion-based drawings. Mental Health Sciences.
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Hurtubise, K., Simons, K., Boucher, A., Paradis, P.-O., Herba, C., Camden, C., Généreux, M. (2023). How children make sense of climate change and parent’s role in their eco-anxiety: A descriptive qualitative study of parent-child dyads. PLOS ONE, 18(4). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284774
Léger-Goodes, T., (2022). Les impacts des changements climatiques sur la santé mentale des enfants : l’écoanxiété et le contexte familial. Mémoire de maîtrise, Université de Sherbrooke. https://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/19617
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Mastine, T., Généreux, M., Camden, C. (2022). Eco-anxiety in Children: A Scoping Review of the Mental Health Impacts of the Awareness of Climate Change. Frontiers in environmental psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.872544
Malboeuf-Hurtubise, C., Di Tomaso, C., Lefrançois, D., Mageau, G.A., Taylor, G., Éthier, M.-A., Gagnon, M., Léger-Goodes, T. (2021). Existential therapy for children: Impact of a philosophy for children intervention on positive and negative indicators of mental health in elementary school children. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(23). https://doi.org/10.3390/ijerph182312332
Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Camden, C., Généreux, M. (2022) Eco-anxiety in children and youth: A scoping review of the mental health impacts of the awareness of climate change. Congrès Youth voices framing climate change. Symposium présenté à la 24e conférence de l’IUHPE à Montréal, Québec, le 18 mars 2022.